Koncert z cyklu „Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza na koncert”
30 maja 2015 r. (sobota), godz. 18.00
Sala Widowiskowa Kolejowego Towarzystwa Kultury
Kraków, ul. św. Filipa 6
Wykonawcy:
Izabela Szlachta-Dowgiałło – skrzypce
Joanna Stasiak – wiolonczela
Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn
Monika Rasiewicz – reżyseria, recytacja
Alina Towarnicka – choreografia
tancerze:
Karolina Rumin, Ola Jęczmionek, Ewelina Sapała – taniec klasyczny (studio baletowe przy Operze Krakowskiej)
Ewa Wojtkiewicz, Justyna Kukla, Piotr Roemer, Grzegorz Nowakowski – tango
W programie:
A. Vivaldi, A. Piazzolla ( „Pory Roku” ), J. Kochanowski, A. Mickiewicz, K. Il. Gałczyński, E. Stachura, M. Białoszewski, W. Reymont
„Wokół Pór Roku”- to spektakl teatralny, muzyczno – baletowo – poetycki, na który złożą się utwory muzyczne A. Vivaldiego i A. Piazzolli, fragmenty „Chłopów” W.Reymonta oraz liryki wybitnych, polskich poetów: J.Kochanowskiego, A.Mickiewicza i K. Il.Gałczyńskiego, E. Stachury, M.Białoszewskiego. Dodatkowym elementem tworzącym spektakl będzie udział tancerzy Baletu Klasycznego, którzy wykreują wizualny świat Lata i Zimy A.Vivaldiego oraz pary tancerzy Tanga Argentyńskiego, których taniec wypełni muzyczną przestrzeń Wiosny i Jesieni A.Piazzolli. Kolejne, zmieniające się partie muzyki aktorka wcielająca się w postać Matki- Natury będzie uzupełniać słowem artystycznym odpowiednio dobranych tekstów.
Spektakl jest nowatorskim, interdyscyplinarnym połączeniem trzech dziedzin sztuki oraz łączy pokolenia w osobach wykonawców. Daje to możliwość nawiązania relacji mistrz-uczeń we wspólnym czerpaniu z doświadczenia mistrzów i siły entuzjazmu młodych, wychowanych we Wspólnej Europie.
Motywem przewodnim spektaklu są Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego oraz Astora Piazzolli,
stąd wybór tańca argentyńskiego i baletu klasycznego. Dobrana odpowiednio literatura piękna: poezja i proza najwybitniejszych polskich autorów dawnych i współczesnych pomoże w odebraniu spektaklu, który opowie o odwiecznych ale i teraźniejszych powtarzających się cyklicznie zmianach natury.
Wokół tematu Czterech Pór Roku z muzyką Piazzolli i Vivaldiego weźmie również udział 3 profesjonalnych muzyków (klawesyn, skrzypce i wiolonczela). Przedstawienie ma zderzać ze sobą dwa zupełnie różne rodzaje muzyki oraz tańca, jak również polskiej poezji dawnej i współczesnej.
Sięgając po muzykę Piazzolli Prof. Bogumile Gizbert-Studnickiej nie chodzi jednak o kontrowersyjne i popularne dziś łamanie wszelkich granic i konwenansów, lecz jej szczególna wrażliwość wyczuła delikatny smak klasyki pobrzmiewający w utworach kompozytora.
Zapraszając do współudziału tancerzy, Prof. Bogumiła Gizbert-Studnicka pozostaje w zgodzie z syntetyzującym duchem twórczości Piazzolli. Wspaniała muzyka w nietypowym brzmieniu klawesynu, grana na żywo stała się inspiracją dla choreografa i tancerzy do stworzenia opowieści o bliskości, samotności, miłości i śmierci na tle odwiecznie powtarzających się pór roku. Taniec stanowi niejako pomost pomiędzy tradycyjnym ujęciem, uwydatnionym w muzyce, a spojrzeniem kulturowym w postaci tanga argentyńskiego oraz znaczeniem bardziej uniwersalnym przekazywanym poprzez środki tańca klasycznego.
Koncert organizowany przez Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki odbedzie się w Sali Kominkowej Dworku Białoprądnickiego 2 czerwca b.r. o godz. 18.00, wstęp 15 zł
Wykonawcy:
Joanna Radziszewska -sopran
Paulina Tkaczyk – flet traverso
Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn, dyr. artystyczny
PROGRAM:
Henry PURCELL (1659- 1695) „Music for a While”
Georg Friedrich HÄNDEL (1685 – 1759) Aria z Mesjasza „Rejoice greatly o dauther of Sion”
Antonio VIVALDI (1678 – 1741) Aria z Gloria RV 589 „Domine Deus”
Johann Sebastian BACH (1685 – 1750 ) Aria ,Aus liebe’ z Pasji wg Sw.Mateusza
Christlieb Siegmund Binder (1723-1789) Sonata G-dur nr 1: – Poco Allegro, – Andantino e grazioso, – Tempo di Minuetto na flet, klawesyn
Wolfgang Amadeus MOZART (1756 – 1791) Exsultate, jubilate KV. 165
Wolfgang Amadeus MOZART aria de Barbarine de l’opera Les Noces de Figaro
JOANNA RADZISZEWSKA-sopran
Ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego dr hab. Moniki Swarowskiej – Walawskiej. Jest absolwentką Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Krakowie w klasie organów mgr Aleksandry Gawlik.
W 2007 roku zadebiutowała partią sopranową z Mszy G-dur Franciszka Schuberta z chórem i orkiestrą Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Krakowie pod batutą Enrico Trummer’a ze Stuttgartu.
W 2010 roku po raz pierwszy można było usłyszeć Joannę na gruncie muzyki operowej. Wykonała wówczas partie solową w „The Fairy Queen” H. Purcell, Paul Esswood -kierownictwo muzyczne, Przemysław Klonowski – Inscenizacja i reżyseria, Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Krakowie.
W roku 2011 Joanna została zaproszona do wykonania kilku pieśni kompozytorów Hiszpańskich na audycji ” Muzyka i poezja Hiszpanii” w Radiu Kraków. Takie były początki działalności artystycznej młodej sopranistki.
Obecnie Joanna koncertuje w Polsce i poza jej granicami z wieloma zespołami muzyki dawnej takimi jak : Capella Cracoviensis, {oh!} Orkiestra Historyczna , Floripari – Zespół Muzyki Dawnej z Zamku Królewskiego na Wawelu, z zespołem OCTAVA Ensemble, z Zespołem Instrumentów Historycznych „Risonanza”, z zespołem muzyki dawnej ” Parnassos” wykonując dzieła głównie z okresu renesansu i baroku ale także z epok późniejszych. Do ważniejszych z nich należą partie solowe: Psalm 113 Laudate pueri Dominum G. F. Haendla, BWV 51 Jauchzet Gott in allen Landen J. S. Bacha, Miserere Gregorio Allegri, Psalmu 51 Tilge,Höchster, meine Sünden J. S. Bacha, Stabat Mater G. B. Pergolesi, Membra Jesu Nostri Dietricha Buxtehude, Gloria Antonia Vivaldiego, Requiem W.A. Mozarta, Exsultate Jubilate W.A.Mozarta, Missa Sancti Nicolai J. Haydna.
Artystka ma na swoim koncie występ w Operze Krakowskiej w roli Pierwszego Chłopca z opery „Czarodziejski Flet” Mozarta oraz Barbariny z opery „Wesele Figara”. Śpiewała koncerty solowe w Filharmonii Krakowskiej oraz Wrocławskiej.
Do najświeższych osiągnięć artystki można zaliczyć wykonanie Motetu „Exultate Jubilate” W.A. Mozarta w Dyneburgu, Rydze wraz z orkiestrą Capelli Cracoviensis oraz w Paryżu z orkiestrą Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. Im F. Chopina w Krakowie.
Od roku 2009 Joanna rozwija swe żywe zainteresowanie do muzyki filmowej, biorąc udział we wszystkich edycjach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie podczas, których miała okazję wykonywać muzykę z wielu kultowych produkcji filmowych, takich twórców jak Howard Shore, Elliot Goldenthal, Diego Navarro, Tan Dun, Joe Hisaishi, współpracując niejednokrotnie z samymi kompozytorami. W roku 2012 zaśpiewała solo z filmu „Tytus Andronicus”, muzyka – Elliot Goldenthal pod batutą Diego Navarro oraz z orkiestrą Sinfonietta Cracovia.
Do ciekawych doświadczeń artystki należy premierowe wykonanie utworu „A Short Historyof the Twentieth Century” oraz współpraca z samym jego kompozytorem Lawrence’em Kramer’em Distinguished Professor of English and Music Fordham University.
Joanna Radziszewska uczestniczyła w kursach wokalnych prowadzonych przez takich pedagogów jak: Ryszard Karczykowski, Piotr Kusiewicz, Jagna Sokorska, Marek Rzepka, Paul Eswood, Vincent Dumestr, Maria Skiba, Stefanie True.
PAULINA TKACZYK – klawesyn i flet traverso
Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Prof. Christine Schornsheim uzyskując Dyplom Koncertowy. Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Prof. Karla Kaisera oraz u Prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów jak: H. Dreyfus, K. Gilbert, C. Tilney, Bob van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown.
W 2001 r. otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, w 2003 r. zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała w 2004 r. Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, w 2005 r. „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, w 2007 r. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, a w 2008 r. Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst.
W 2002 r. założyła zespół „Cantica Sacra”, w 2008 r. „Musica Graziosa” oraz w 2010 r. „Ad libitum”. Współpracuje również z innymi zespołami krajowymi i zagranicznymi.
Do 2015 r. zagrała 397 koncertów.
Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki barokowej. Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech, Szwajcarii i Słowacji – między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w Łodzi-Łagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, III Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie, XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, koncerty w cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festival de Musique Baroque d’Auvergne (Francja).
W 2014 roku wydała płytę solistyczną – Ch.S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op.1, kolejne dwie, nagrane z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „Il Giardino d’Amore” ukażą się w 2015 roku.
BOGUMIŁA GIZBERT-STUDNICKA -Klawesynistka, dyrektor artystyczny Ukończyła z wyróżnieniem krakowską Wyższą Szkołę Muzyczną w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej oraz Królewskie Konserwatorium w Antwerpii (Belgia) w klasie prof. Jos van Imerseela (dyplomy z wyróżnieniem).
Od 1973 roku jest profesorem Katedry Klawesynu i Instrumentów Dawnych. W 1974 roku wyróżniona na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, a w 1977 na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Brugii (Belgia). Koncertuje z licznymi zespołami, wykonującymi zarówno muzykę dawną jak i współczesną w Niemczech, Szwajcarii, byłej Czechosłowacji, Francji, Belgii, Holandii, Anglii, a także Nowej Zelandii, Australii, Japonii i Tajwanie. Brała udział w wielu festiwalach i kursach mistrzowskich w Europie m. in. w Gandawie, Antwerpii, Paryżu i Kolonii, prowadzonych przez Ton Koopmana, Roberta Kohnena, Kennetha Gilberta i wielu innych. Dokonała nagrań płytowych utworów Bacha, Mozarta, Vivaldiego oraz radiowych i telewizyjnych z różnorodnym repertuarem w Polsce, Francji, Belgii i Holandii. W 2003 roku nagrała „Cztery Pory Roku” A. Vivaldiego z Nigelem Kennedy oraz członkami Orkiestry Filharmonii Berlińskiej. Jest założycielem zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki epoki baroku – „Trio Gandava” (Belgia) oraz Kwartetu Św. Stanisława (Kraków), z którymi koncertuje w całej Europie. Wielokrotnie prowadziła kursy mistrzowskie z zakresu gry na klawesynie, realizacji basso continuo i retoryki w muzyce baroku w Kamieniu Pomorskim, Słupsku oraz Le Mont Dore, Peresque i Amiens (Francja).
Od 1996r. jest dyrektorem artystycznym dorocznego Festiwalu Barokowego w Owernii (Francja), a od 2001r. jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu „Młodzi Artyści w Krakowie”, mającego na celu promocję młodych, utalentowanych artystów z różnych dziedzin sztuki. Od 2001 roku jest prezesem Stowarzyszenia Promującego Młodych Artystów, które zorganizowało w Polsce i za granicą około 900 koncertów w tym również spektakle operowe (Juliusz Cezar w Egipcie Haendla, La Serva Padrona Pergolesiego) i muzyczno-taneczne ( „Yerba-mate” – światowa premiera ), jak również wystawy malarstwa, rzeźby, fotografii i szkła ręcznie malowanego.
Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza
Już 14 czerwca serdecznie zapraszamy wszystkich sympatyków muzyki poważnej do udziału we współorganizowanym przez nas koncercie z cyklu „Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza na koncert”. Tegoroczna edycja odbędzie się w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa przy Rynku Głównym 35, o godzinie 12.00
W programie zaprezentowane zostaną utwory J.S. Bacha, W.A. Mozarta oraz M. Moszkowskiego w wykonaniu znamienitych muzyków: Magdaleny Szczepanowskiej (skrzypce), profesor Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Instytutu Chopina w Warszawie, Małgorzaty Zielińskiej-Kościów (fortepian), profesor Szkoły Muzycznej „Missio Musica” oraz Damiana Kułakowskiego (skrzypce), studenta Akademii Muzycznej w Krakowie. Organizatorem koncertu jest Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki, zaś opiekę artystyczną nad nim sprawuje prof. Bogumiła Gizbert-Studnicka, prezes naszego Stowarzyszenia.
Wstęp na koncert jest wolny.